WITKACY - WITKIEWICZ Stanisław Ignacy (1885-1939), Nieśmiały bandyta, Groźny bandyta,
1931, dwie
odbitki żelatynowo-srebrowe, papier chloro-bromowy, 11,8 x 8,9 cm, 11,7 x 8,5
cm, na odwrocie napisy: A, 12, 286, 137,
ST. I. WITKIEWICZ, oraz B, 13, 287, 138,
ST. I. WITKIEWICZ, vintage prints
O
aukcjach pisze się zwykle liczbami: tyle i tyle prac, takie a takie ceny.
Porównuje się z poprzednimi latami, dobrze też dodać informację, ile jakieś
nazwisko zyskało w ciągu powiedzmy dekady. Po te informacje odsyłam do bardziej
branżowych i ekonomicznych stron, miejsc, itd. Tutaj więcej o idei, o nowej
edycji oraz dlaczego trzeba pójść chociaż obejrzeć wystawę, przybyć na jedno z
wydarzeń towarzyszących i dlaczego na tej aukcji będzie tak ciekawie.
W 11. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska znalazły się aż dwaportrety Stanisława Ignacego Witkiewicza - Witkacego (poz. 014). Cytuję za organizatorami: które zasługują na szczególną uwagę. Fotografie artysty są cenione przez kolekcjonerów w Polsce i za granicą. Do dziś jeden z jego autoportretów to najdrożej sprzedane zdjęcie na polskim rynku. W 2003 r. wylicytowano je za rekordową sumę 135 tys. zł! Rzeczywiście sprawa niebywała, po raz pierwszy Witkacy jest w zestawie "Fotografii Kolekcjonerskiej", a przez 10 lat wiele się mogło zmienić. W dodatku projekt odbywa się w Centrum Sztuki Współczesnej. Abstrahując od problemów przez jakie ta instytucja aktualnie przechodzi, z pewnością dla projektu jest to krok milowy. Połączenie sił z dużą instytucją wystawienniczą, związaną ze sztuką współczesną, działa na wyobraźnię, gdyby ktokolwiek miał wątpliwości gdzie jest miejsce fotografii w dzisiejszym świecie.
W 11. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska znalazły się aż dwaportrety Stanisława Ignacego Witkiewicza - Witkacego (poz. 014). Cytuję za organizatorami: które zasługują na szczególną uwagę. Fotografie artysty są cenione przez kolekcjonerów w Polsce i za granicą. Do dziś jeden z jego autoportretów to najdrożej sprzedane zdjęcie na polskim rynku. W 2003 r. wylicytowano je za rekordową sumę 135 tys. zł! Rzeczywiście sprawa niebywała, po raz pierwszy Witkacy jest w zestawie "Fotografii Kolekcjonerskiej", a przez 10 lat wiele się mogło zmienić. W dodatku projekt odbywa się w Centrum Sztuki Współczesnej. Abstrahując od problemów przez jakie ta instytucja aktualnie przechodzi, z pewnością dla projektu jest to krok milowy. Połączenie sił z dużą instytucją wystawienniczą, związaną ze sztuką współczesną, działa na wyobraźnię, gdyby ktokolwiek miał wątpliwości gdzie jest miejsce fotografii w dzisiejszym świecie.
Katalog
aukcyjny - drukowany - został podzielony w bardzo przejrzysty sposób. Zdjęcia
są ułożone chronologicznie, ale pewne etapy - przedziały zaakcentowane.
Chronologia jest odzwierciedlona w numerach aukcyjnych, wewnątrz „epok”/
rozdziałów obowiązuje układ alfabetyczny. Są zatem piktorialiści osobno, blisko
siebie, fotografia około konceptualna też zestawiona ze sobą, itd. Paweł Żak
klasycznie i zawsze zamyka zestaw setki prac na aukcji.
Z nowości w projekcie warto zaznaczyć
dwie sprawy: pierwsza to wprowadzenie estymacji do zapisów katalogowych.
Szalenie przydatna sprawa, do tej pory nieobecna na polskim rynku fotografii
kolekcjonerskiej. Druga – to prawdziwie edukacyjna działalność. Wśród wielu
wydarzeń towarzyszących projektowi – najważniejszym jest wieczór
kolekcjonerski. Udział w nim wezmą Dariusz
Bieńkowski, Wojciech Jędrzejewski, Joanna i Krzysztof Madelscy, Wojciech
Nowicki oraz Cezary Pieczyński, a gospodarzem wieczoru będzie znakomity
artysta, także kolekcjoner i kurator - Józef Robakowski. Ta ekscytująca i
wyjątkowa rozmowa już w sobotę 20 października.
DZIACZKOWSKI Jan (1983-2011), Bez tytułu, ok.
2006, dwa fotokolaże, 12,8 x 9,3 cm, 11,3
x 7,5 cm, w ramie 36,5 x 46,5 cm, pieczęć
autorska na odwrocie, unikaty
Nazwiska
pierwszorzędne "mistrzów": Bułhak, Gardulski, Hartwig, Dłubak, Rydet,
Robakowski, Poremba i "młodzieży": Rayss, Kowalski, Milach, Bedyńska,
Zbierski, Buczkowska.
Warto może kilka hitów zaznaczyć, bo poza Witkacym jest ich w aukcji sporo. Wybór będzie raczej subiektywny, czyli gdybym mogła to…
Warto może kilka hitów zaznaczyć, bo poza Witkacym jest ich w aukcji sporo. Wybór będzie raczej subiektywny, czyli gdybym mogła to…
Dwa kolaże Jana
Dziaczkowskiego, tragicznie zmarłego w 2011 roku artysty znalazły się na
aukcji. Dzięki
uprzejmości spadkobierców artysty dochód ze sprzedaży przeznaczony zostanie na
wydanie albumu prezentującego twórczość Janka, nad którym obecnie pracuje
Fundacja Sztuk Wizualnych.
ŁOPIEŃSKI Bogdan (Łukasz Bogdański) (ur. 1934), Przyśpieszajmy obywatele (Edward
Gierek i Piotr Jaroszewicz), 1973/2008,
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 44,5 x 45
cm (47 x 59 cm), sygn., dat. i opis na
odwrocie, nakład: 8/25
Jest
kilka znakomitych prac z reportażu i z jego okolic. Są do
wylicytowania dwa zestawy zdjęć Karola Szczecińskiego , w tym jeden szczególnie
interesujący. 4 fotografie „Bez tytułu” (009) zburzona Warszawa z 1945
roku. Wśród nich kadr ikoniczny – kościół św. Augustyna wśród ruin, oraz drugi
– bliźniaczy do znanego zdjęcia Zofii Chomętowskiej – buda ‘pedicure-manicure
na miejscu’.
„Przyspieszajmy
obywatele” Bogdana Łopieńskiego, słynne zdjęcie, które ostatnio znalazło się na
wystawie „Czas wolny” w Zachęcie, omawiano je w książce „Fotobiografia PRL”
(041). Zdjęcie znajduje się w zestawie "Fotoikon" - czyli omawiałam je już w miejscu.
Znalazły
się także prace Bogdana Dziworskiego (022) z Paryża, Erazma Ciołka z „II
Pielgrzymki Papieża do Ojczyzny” (016) oraz uroczy kadr z Alibabkami Marka
Karewicza z festiwalu w Sopocie z 1969 roku (032). Współczesny reportaż reprezentuje
Tomasz Tomaszewski pracą z serii „Sugar Town” (092).
ROBAKOWSKI Józef (ur. 1939), Obraz kalejdoskopowy, 1970, odbitka
żelatynowo-srebrowa, papier, 30,5 x 24 cm, sygn.,
dat. i opis na odwrocie, nakład: 1/1
(opisana na odwrocie jako oryginał), vintage
print
Jest
bardzo mocny zestaw prac z lat 1970tych, około konceptualnych a wśród nich
Natalia LL „Sztuka konsumpcyjna” (mniej znany kadr) z 1974 roku (039), Józef
Robakowski (048) unikatowa praca „Obraz kalejdoskopowy”, ikoniczne wręcz
fotografie dla konceptualizmu w Polsce czyli seria Zbigniewa Dłubaka
„Gestykulacje” z lat 1970-1978 (3 fotografie – poz. 019). Oczywiście nie mogło
zabraknąć Jerzego Lewczyńskiego, w dodatku „okładkowego” z książki/katalogu
jego zeszłorocznej wystawy w Czytelni Sztuki w Gliwicach, a następnie w Muzeum
Narodowym w Krakowie „Portret NN” (037) oraz ze słynnej serii „Antyfotografia”
z 1959 (038). W tym rozdziale jeszcze Rydet, Rytka, Schlabs, Gierzyńska i
Łagocki.
MILACH Rafał (ur. 1978, Gliwice), Bez tytułu z cyklu Czarne morze
betonu, 2008/2013, wydruk pigmentowy, papier Hahnemühle Photo Rag Baryta
315 g, 100 x 125 cm, dat., sygn., opis i
hologram na odwrocie, dołączony certyfikat autentyczności, nakład: 1/4 + 2 a.p.
(w tym formacie)
Młodsi
autorzy reprezentowani są przez swoje najbardziej znane fotografie: z
nagradzanych projektów, z okładek książek, z wystaw. Chyba w szczególności warto zaznaczyć fotografię
Anny Bedyńskiej z serii „White Power”, nagrodzoną w tegorocznej edycji konkursu
World Press Photo (064). Dalej pewnie jeden z najlepszych kadrów z nowego cyklu
„Love Has to be reinvented” Piotra Zbierskiego, zeszłorocznego młodego talentu „newcomera”
Oscara Barnacka (098).
Teraz jeszcze wywoławczo za 1500zł, ale jak wróci z La Quartieme Image wParyżu, pewnie będzie już w innej lidze.
W
natarciu na aukcji jest kolektyw Sputnik: tym razem Milach, Rayss, Łuczak i
Pańczuk (o jedną osobę więcej niż rok temu). Wszyscy z aktualnymi projektami:
Rafał Milach „Czarne morze betonu” – w tym roku wydał książkę z tego projektu
(079), podobnie Michał Łuczak z serii „Brutal” – książka już wyprzedana,
nagrodzona w Fotograficznej Publikacji Roku (077). Zdjęcia na aukcji Agnieszki
Rayss (088) i Adama Pańczuka (083) pochodzą z zespołowej pracy „IS (NOT)” –
Agnieszki „Earth Bleeds Water” a Adama „Hidden People”.
Galeria
„Czułość” jest za to w sposób śladowy reprezentowana na aukcji – dokładnie jedną
pracą Janka Zamoyskiego, czyli szefa galerii (096). Lightbox w edycji 1/3 (w tym
formacie) za 1500 zł, to jednak jest okazja.
Mamy też
fotografię Tomka Niewiadomskiego z cyklu „Blue”, prezentowanego na wystawie
autorskiej w zeszłym roku w Warszawie i Krakowie (080). Cyklu, który cieszył
się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów podczas pokazu. Cena wywoławcza to
4000 zł, lecz estymacja sięga 7000 zł. Warto jednak dodać, że estymację
ustalono przed drobnym faktem - w międzyczasie firma ‘Tomasz Niewiadomski
Fotografia’ zakupiła tygodnik „Przekrój”.
POREMBA Jacek (ur. 1966), Bez tytułu, 1999,
Polaroid 8 x 10" (obraz 24 x 19 cm),
sygn., dat. i opis na odwrocie, unikat
W ulubionych
zdjęciach z aukcji mam jeszcze znakomity portret przedstawiający
Tadeusza Rolke, który wykonał Filip Ćwik (068). Intensywny, tajemniczy, mocny i
aktualny. Jest też wspaniały portret (chyba na zasadzie kontrastu zestawienie)
sesyjny Jacka Poremby, mniej znany i unikatowy, wykonany na polaroidzie w 1999
(085). Jest też fotografia szczególna, na którą dobrze przygotować sobie
specjalną przestrzeń – ogromna praca 148x248 cm Kacpra Kowalskiego (072).
Wielokrotnie nagradzany autor latający tym razem w około dokumentalnej serii
zdjęć. Plaża #7 to pierwsza praca z nowego cyklu artysty,
który tym razem komponuje swój obraz w super-skali i kreuje plażowy krajobraz.
Nie jest to zapis rzeczywistości, ale wizja autora, który, zachowując jedność
miejsca i czasu traktuje rzeczywisty obraz plaży we Władysławowie jako surowiec
dla swej wyobraźni. Witkacy, Łódź Kaliska (076) i Kacper Kowalski – to trzy
najdroższe prace na tegorocznej aukcji.
ĆWIK Filip
(ur. 1973), Tadeusz Rolke, 2013, odbitka
żelatynowo-srebrowa, papier, 56 x 45 cm (72,5 x 53 cm), sygn., dat. i opis na
odwrocie, nakład: 1/7 + 2 a.p.
Łatwiej
byłoby wymienić prace mniej ciekawe, bo tych w tegorocznej edycji jest
wyjątkowo mało. Kuratorka Katarzyna Sagatowska, wraz z Magą Sokalską zdołały zebrać
fotografie reprezentujące pewne epoki i nurty w polskiej fotografii. Oczywiście
jest tam piktorializm i Kielecka Szkoła Krajobrazu, jest i pejzaż i akt, jest
fotografia awangardowa, konceptualna, przez reportaż do nowego dokumentu. Wśród
tych szalenie ważnych fotografii, rozpoznawalnych serii i kadrów, wynalazły
prace mniej znane, często unikatowe. Brawa!
Do zobaczenia na aukcji: 27.10.2013, godz.19.00 (niedziela).
Artyści: Jan Bułhak, Janusz Bułhak, Benedykt Jerzy Dorys, Bolesław Gardulski, Edward Hartwig, Włodzimierz Puchalski, Karol Szczeciński, Tadeusz Wański, Antoni Wieczorek, Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy, Stefan Arczyński, Erazm Ciołek, Janusz Czarnecki, Zbigniew Dłubak, Kazimiera Dyakowska, Bogdan Dziworski, Leszek Fidusiewicz, Marek Gardulski, Krzysztof Gierałtowski, Teresa Gierzyńska, Aleksander Górski, Andrzej B. Górski, Eugeniusz Haneman, Krzysztof Kamiński, Marek Karewicz, Jan Kosidowski, Jerzy Kosiński, Ewa Kuryluk, Jerzy Lewczyński, Natalia LL, Zbigniew Łagocki, Bogdan Łopieński, Zofia Nasierowska, Fortunata Obrąpalska, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Józef Robakowski, Tadeusz Rolke, Eva Rubinstein, Tadeusz Rydet, Zofia Rydet, Zygmunt Rytka, Bronisław Schlabs, Mikołaj Smoczyński, Marian Szulc, Jan Weselik, Krzysztof Zarębski, Anna Bedyńska, Karolina Breguła, Dorota Buczkowska, Przemek Dzienis, Filip Ćwik, Jan Dziaczkowski, Marcin Jastrzębski, Bogdan Konopka, Kacper Kowalski, Andrzej Kramarz, Georgia Krawiec, Zofia Kulik, Łódź Kaliska, Michał Łuczak, Małgorzata Markiewicz, Rafał Milach, Tomek Niewiadomski, Igor Omulecki, Krzysztof Pająk, Adam Pańczuk, Maciej Pisuk, Jacek Poremba, Krzysztof Pruszkowski, Grzegorz Przyborek, Agnieszka Rayss, Sławomir Rumiak, Juliusz Sokołowski, Andrzej Świetlik, Tomasz Tomaszewski, Wacław Wantuch, Wojtek Wieteska, Stanisław J. Woś, Janek Zamoyski, Joanna Zastróżna, Piotr Zbierski, Ireneusz Zjeżdżałka, Paweł Żak.
Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa
Organizatorzy:
FotografiaKolekcjonerska.pl przy współpracy Artinfo.pl oraz Domu Aukcyjnego
Rempex
linki:
Fotografia Kolekcjonerska
katalog aukcji w artinfo.pl
fb - wydarzenie
zdjęcie Edwarda G. to klasyka sama w sobie. Aż dziw bierze że od razu doczekało się publikacji
OdpowiedzUsuń